Ocena dostępności cyfrowej – poziom podstawowy
1. Nawigacja
Czy widać, który element jest aktywny przy nawigacji klawiaturą?
– Pozytywna
Czy wszystkie elementy aktywne w serwisie są dostępne za pomocą klawiatury?
– Pozytywna
Czy przy odtwarzaczu multimediów niedostępnym za pomocą klawiatury jest tekstowa alternatywa multimediów?
– Nie dotyczy
Czy jest na stronie pułapka klawiaturowa?
– Pozytywna
Czy jest ostrzeżenie przed otwarciem nowego okna/zakładki w przeglądarce?
– Pozytywna
Czy jest na stronie jest mapa strony lub wyszukiwarka?
– Pozytywna
Czy wygląd i działanie menu jest takie same na wszystkich stronach?
– Pozytywna
Czy nawigacja za pomocą klawiatury jest logiczna i zgodna z wyglądem strony?
– Pozytywna
2. Wygląd
Czy są elementy, które szybko błyskają na czerwono lub gwałtownie zmieniają jasność?
– Pozytywna
Czy po powiększeniu widoku strony do 200% widać całość informacji ze strony?
– Pozytywna
Czy z treści strony można korzystać bez względu na orientację ekranu (pionowa/pozioma)?
– Pozytywna
Czy na stronie jest informacja przekazywana jedynie za pomocą koloru?
– Pozytywna
Czy na stronie jest instrukcja odnosząca się do koloru elementu?
– Pozytywna
Czy na stronie jest informacje przekazywana jedynie poprzez użycie pozycji lub formy?
– Pozytywna
3. Treści
Czy jest automatycznie uruchamiany dźwięk, którego nie da się zatrzymać? (pytanie kluczowe)
– Pozytywna
Czy są migające lub poruszające się elementy, których nie da się zatrzymać?
– Pozytywna
Czy są tytuły stron i czy mają poprawną strukturę?
– Pozytywna
Czy złożony element graficzny ma poszerzony opis?
– Negatywna
4. Formularze
Czy obok pól formularzy są etykiety mówiąco jasno jakie dane wpisać w te pola?
– Nie dotyczy
Czy informacja o błędzie w formularzu jasno opisuje błąd, jest dostępna i zrozumiała dla wszystkich użytkowników?
– Nie dotyczy
Czy przy błędnie wypełnionych polach pojawia się podpowiedź jak poprawnie wpisać w nie dane?
– Nie dotyczy
Czy w formularzu, związanym ze zobowiązaniami prawnymi lub finansowymi, można zweryfikować i poprawić dane przed ich wysłaniem?
– Nie dotyczy
5. Multimedia
Czy elementy filmowe, animowane i dźwiękowe przekazujące informacje mają opis tekstowy wyjaśniający co przedstawiają lub czego dotyczą?
– Nie dotyczy
Czy film lub animacja zawierające ścieżkę dźwiękową mają napisy dla osób niesłyszących?
– Nie dotyczy
Czy filmy i animacje mają audiodeskrypcję?
– Nie dotyczy
6. Dokumenty
Czy w linku do dokumentu do pobrania ma informacje o jego formacie, rozmiarze i języku?
– Pozytywna
7. Struktura treści
Czy na każdej stronie jest nagłówek?
– Pozytywna
Czy nagłówki są zdefiniowane w kodzie strony, w odpowiedniej kolejności?
– Negatywna
Czy listy elementów są zdefiniowane w kodzie strony?
– Negatywna
Czy tabele prezentujące dane mają poprawnie zdefiniowane nagłówki połączone z danymi?
– Pozytywna
Czy tabela prezentująca dane ma tytuł i opis?
– Negatywna
Czy jest tabela prezentująca dane, stworzona w inny sposób niż znacznikami tabel?
– Pozytywna
Czy tabela będąca szkieletem strony ma jasno określoną rolę?
– Pozytywna
Czy w tabeli będącej szkieletem strony są znaczniki tabeli prezentującej dane?
– Pozytywna
Czy struktura list definicji jest poprawna?
– Pozytywna
Czy znaczące informacje generowane poprzez arkusze stylów mają dostępną alternatywę?
– Nie dotyczy
Czy elementy HTML służące do uruchomienia akcji są poprawnie użyte?
– Pozytywna
Czy cytaty są poprawne określone w kodzie HTML?
– Pozytywna
Czy ramki na stronie mają tytuły?
– Nie dotyczy
Czy są powtarzające się treści/wartości powodujące efekt jąkania się czytnika ekranu?
– Pozytywna
8. Linki
Czy linki menu są zgrupowane w kodzie w listę?
– Pozytywna
Czy na stronie są puste linki?
– Pozytywna
Czy funkcja linków o tej samej treści jest spójna w całym serwisie?
– Pozytywna
Czy cel i działanie linku są łatwe do zrozumienia?
– Pozytywna
9. Elementy graficzne
Czy element przekazujący informacje ma poprawnie sformułowany atrybut?
– Częsciowo Pozytywna
Czy dekoracyjny element ma pusty atrybut?
– Negatywny
Czy powtarzające się elementy graficzne mają zawsze taką samą alternatywę tekstową?
– Pozytywna
10. Formularze
Czy zabezpieczenie CAPTCHA jest dostępne cyfrowo? (pytanie kluczowe)
– Nie dotyczy
Czy wszystkie pola formularzy są poprawnie, jednoznacznie zidentyfikowane?
– Nie dotyczy
Czy pole formularza ma zrozumiałą informację o formacie danych do wprowadzenia i obowiązku wypełnienia pola?
– Nie dotyczy
Czy pola o podobnym znaczeniu są grupowane w formularzu za pomocą znaczników fieldset lub optgroup?
– Nie dotyczy
Czy do pól zgrupowanych przez fieldset dodany jest także opis grupy w znaczniku legend?
– Nie dotyczy
Czy do pól zgrupowanych przezdodany jest także opis grupy w znaczniku label?
– Nie dotyczy
Czy funkcja autouzupełnianie pola formularza działa poprawnie?
– Nie dotyczy
11. Treści
Czy ustawienie odstępów pomiędzy liniami, akapitami, znakami i wyrazami powoduje utratę czytelności?
– Pozytywna
Czy na stronie nie ma słów pisanych literami oddzielonymi spacjami?
– Pozytywna
Czy na stronie są symbole typu ASCII-Art bez alternatywy tekstowej?
– Nie dotyczy
Czy treści obcojęzyczne mają poprawnie zdefiniowany język?
– Nie dotyczy
Czy rozmiar czcionek w elementach formularzy jest określany tylko w jednostkach względnych?
– Nie dotyczy
Czy kolor elementu i kolor jego tła są zawsze wspólnie definiowane w arkuszu styków?
– Pozytywna
12. Wygląd
Czy mniejsza szerokość lub wysokość widoku strony nie ogranicza treści ani funkcji i nie wymaga przesuwania widoku strony w poziomie?
– Nie dotyczy
Czy są na stronie znaczniki blink, bgsound lub marqee?
– Pozytywna
Czy po wyłączeniu stylów CSS informacje na stronie są czytelne?
– Pozytywna
Czy selektor CSS outline wyłącza fokus?
– Pozytywna
Czy kontrast tekstu w stosunku do tła wynosi co najmniej 4,5:1?
– Pozytywna
Czy kontrast elementów interfejsu i grafik pozwalających na zrozumienie treści lub niosących ważne informacje w stosunku do tła wynosi co najmniej 3:1?
– Pozytywna
Czy linki są spójnie wyróżniane wizualnie?
– Pozytywna
13. Nawigacja
Czy kontekst strony zmienia się po samym oznaczeniu elementu fokusem?
– Pozytywna
Czy kontekst strony zmienia się bez wyraźnego zatwierdzenia przez użytkownika lub bez uprzedzenia go o takiej zmianie?
– Nie dotyczy
Czy jest mechanizm automatycznie odświeżający stronę?
– Nie dotyczy
Czy jest mechanizm automatycznie przekierowującego stronę do innego adresu?
– Pozytywna
Czy są linki do omijania powtarzających się bloków i czy działają one spójnie?
– Nie dotyczy
Czy dodatkowe informacje, pojawiające się gdy kursor przemieszcza się nad elementem interfejsu lub gdy element interfejsu przyjmuje fokus, mogą być w pełni kontrolowane przez użytkownika?
– Nie dotyczy
Czy użytkownik może zarządzać jednoliterowymi skrótami klawiszowymi?
– Nie dotyczy
Czy funkcja dostępna za pomocą gestu złożonego jest dostępna również za pomocą gestu prostego?
– Nie dotyczy
Czy można anulować działanie, którego uruchamia się poprzez gest punktowy lub wciśnięcie klawisza urządzenia wskazującego?
– Nie dotyczy
14. Jakość kodu
Czy na stronie są błędy walidacji lub przestarzałe, nieużywane elementy HTML?
– Pozytywna
Czy każda strona ma poprawną deklarację języka?
– Pozytywna
Czy w kodzie strony są elementy HTML służące prezentacji?
– Pozytywna
Czy deklaracja DTD jest poprawnie sformułowana w kodzie strony?
– Pozytywna
Czy elementy HTML nie są używane tylko do wprowadzenia zmiany wizualnej?
– Pozytywna
15. Dokumenty
Czy dokumenty do pobrania są dostępne cyfrowo?
– Negatywna
Ocena dostępności cyfrowej – poziom zaawansowany
1. Treści
Czy każdy element graficzny ma przypisaną poprawnie alternatywę tekstową?
– Nie dotyczy
Czy widoczna etykieta jest zgodną z etykietą dostępną dla technologii asystujących?
– Nie dotyczy
Czy komunikaty o statusie lub błędach są dostępne dla technologii wspomagających bez konieczności przemieszczania fokusa?
– Nie dotyczy
2. Skrypty
Czy skrypty lub elementy programowalne w inny sposób są w dostępne dla technologii asystujących?
– Nie dotyczy
Czy gdy skrypt zmienia zawartość nietekstową na stronie, zmienia również dla niej alternatywę?
– Nie dotyczy
Czy atrybuty zarządzania zdarzeniami myszki mają swój odpowiednik dla klawiatury i na odwrót?
– Pozytywna
Czy treść dynamicznie generowana przez skrypt pojawia się bezpośrednio po elemencie powodującym jej?
– Nie dotyczy
Czy ramka fokusa jest usuwana za pomocą skryptu?
– Pozytywna
Czy wszystkie elementy generowane dynamicznie są dostępne dla technologii asystujących?
– Pozytywna